maandag 4 maart 2013

2005 - 1

De eerste trip (2005) deel 1

Het was even zoeken tussen al het materiaal, de DVD's, de in- en externe harde schijven, maar de foto's (filmcamera had ik toen nog niet) van 2005 zijn gevonden. Mooi dat het verhaal nu toch in chronologische volgorde verteld kan worden.

Roned
Zoals je in de vorige blog hebt kunnen lezen, was het een logische beslissing om te kiezen voor Roned. Voorzichtig nam ik via de mail medio 2004 contact op met Ron. Voorzichtig omdat je als volledige leek niet goed wist hoe je zoiets moest aanpakken. Vergeet niet dat de site van Roned qua informatie niet was wat het nu is.
Vragen als, wat moet je meenemen, wat kost het vissen, wat kost een huisje, hoe zijn de vangsten, welke periode moeten we kiezen, waar vis je mee, en.enz. In overleg met Ron, hij was tenslotte de kenner en natuurlijk in goed overleg met elkaar, werd gekozen voor het begin van het najaar. De meerval zou zich dan vlak voor de winter goed volvreten, dus was dan de kans op vis het grootst. Dat klonk ons: Johan, Henk, Tom en mij, natuurlijk als muziek in de oren.

De reis
Tja, hoe kom je in Spanje. Vanuit Groningen en omgeving is het een roteind rijden met de auto. Alhoewel de benzineprijzen toen nog niet explosief gestegen waren, leerde een rekensom toch al snel dat vliegen niet idioot veel duurder was. Reken bij een auto ook op de dure tolgelden, de lange duur, de overnachting, de maaltijden, enz. Gekozen werd dus voor het vliegtuig vanaf Amsterdam naar Barcelona en dan met de huurauto, vooraf geregeld via internet, zo'n 175 km verder naar Riumar in de punt van de delta van de Ebro.
Alhoewel het problematisch was om met de huurauto het vliegveld af te komen, we hebben verschillende slagbomen gezien en diverse keren parkeergeld moeten betalen, vonden we al snel de snelweg. Richting Valencia was het devies. Het stond echter op geen enkel bord. In de auto vonden we gelukkig wel een kaart van Spanje (tja, TomTom oid hadden we toen nog niet en aan een kaart hadden we niet gedacht) en ineens bleken we toevallig op de juiste route te rijden richting Taragona. Mazzel  dus. De reis verliep zeer voorspoedig. Niet druk op de weg, wat misschien ook wel logisch was omdat we niet in een vakantieperiode zaten. Ook de parkeerplaatsen langs de weg waren praktisch leeg.

Johan op een lege parkeerplaats
Huisje met koud zwembad
In Riumar aangekomen was het even zoeken naar het juiste huisje. We hadden een sjiek model besteld met een klein zwembad. We werden prima opgevangen door Ron. Het wel en wee van het huisje werd uitgelegd, de sleutels werden overhandigd en het restant van het geld werd betaald, waren wij er van af. Achteraf viel de buitentemperatuur een beetje tegen zodat we van het luxe bad maar zelden gebruik hebben gemaakt. Maar er naar kijken gaf al een rijk gevoel.

Gezellig kroegje in Deltebre
Voor de proviand werden we door Ron verwezen naar de Champignon supermarkt in Deltebre. Omdat we na het shoppen nog een groot deel van de dag voor ons hadden, verkenden we gelijk het plaatselijk kroegleven aldaar. Onderweg, en dat voelt als thuis, zagen we gelukkig ook een Chinees restaurant. Verhongeren gingen we dus niet en verdorsten, zeker na zo'n lange reis, al helemaal niet.
We hadden ons favoriete tentje al snel gevonden. Nieuw voor ons was dat bij iedere bestelling een versnapering (tapas) werd geserveerd. Naarmate je vaker bestelde werden de hapjes steeds groter. Begon het met nootjes en chips, het eindigde met grote borden inktvisringen, friet, gehaktballetjes en nog veel meer. Tot ons grote genoegen dronk de eigenaar vrolijk mee en opende aan het einde van de avond zelfs de champagne, wat een feest. De Chinees heeft ons die avond dus niet meer gezien. Die eerste dag, afgereisd, vol en doodmoe vielen we allemaal als een blok in slaap.
De volgende dag zou onze eerste visdag worden.