zondag 3 maart 2013

Het begin



Meerval vissen

Waarom deze blog

Eind jaren 90 kwam de eerste aandacht voor het vissen op groot viswild op tv. Enthousiaste stoere Australiers en Engelsen, wie kent mannen als Rex Hunt niet, vertelden met groot plezier waar de echte grote jongens te vangen waren. Giant Trevallies in Australie,Tigerfish in Gambia, Nijlbaars in het Victoriameer van Egypte, Koperhaai in Namibie en ga zo maar door. Tjonge, dat zou toch wat zijn. Ik als matig mooiweer-witvissertje, die enkel wel eens een beste forel uit een put en take had gesleept, of met veel geluk een snoek van tegen de meter had verschalkt, zo'n vis vangen. Dat zou toch wat zijn.
 
En toen gebeurde het. Begin jaren 2000. De video "Monsters uit de Ebro" en aandacht daarvoor op de Nederlandse tv. Items over het meervalvissen in de Nederlandse visbladen. Later werd het enthousiasme extra aangewakkerd door o.a. het zeer boeiende verhaal in "Beet" van Bennie Jolink van de popgroep Normaal, die z'n bijna 2 meter monster ving bij het Nederlandse visgidsbedrijf Roned in de delta van de Ebro bij Riomar.

Na lang sparen, het porren van vrienden, familie en collega's werd in 2004 het besluit genomen om contact op te nemen met Roned. Voor zover ik weet op dat moment een van de heel weinige Nederlandse visgidsen die te boeken was voor het vissen op meerval. De eerste trip met 4 vissers bij Ron van Roned werd voor 2005 geboekt.

Het gevaar dat je loopt bij het vissen op meerval is dat als je eenmaal bevangen bent door het visvirus, er geen medicijn is. Trip 2005 werd daarom gevolgd door trips in 2007, 2009, 2010, 2011 en 2012. De trip voor 2013 is overigens ook al weer geboekt.

Ik draag al die bedrijven, vaak afkomstig uit Engeland, Duitsland en in toenemende mate ook Nederland, een warm hart toe. Durf maar je hele hebben en houden in de steek te laten om een sportvisbedrijf in een best ver buitenland te beginnen. Velen hebben wel eens aan dergelijke avonturen gedacht, maar nooit gedurfd. Respect!
Daarnaast de oergevoelens die in je los komen als je zo'n bakbeest uit het water tilt. Dat moét je eens gevoeld hebben, ook al is het maar voor één keer. Vandaar deze blog.

Wat tref je aan in deze blog
Inmiddels beschik ik over vele gigabytes aan foto- en videomateriaal. Ik deel het graag via deze blog met de buitenwereld. Het materiaal zal ik proberen toe te lichten met tips en trucs, zowel op reis- als visgebied.

Omdat ik nog materiaal bij mijn medeavonturiers moet opvragen, begin ik de volgende blog met 2007. Later voeg ik het beginjaar 2005 nog toe.

 
Veel leesplezier!
Anne Leemburg


 
 

 

2 opmerkingen: